Pavel Netušil

Ples skončil předčasně - má se vracet vstupné? Aneb První ples, po kterém jsem si musel mýt boty

Gymnaziální ples pořádaný obecně prospěšnou společností GYPRI skončil letos předčasně: kolem půl dvanácté byla přerušena dodávka el. proudu, a protože hudba nehrála a nouzové osvětlení nemohlo fungovat až do plánovaného ukončení plesu, rozhodl se ředitel školy krátce po půlnoci ukončit ples předčasně.

Jako pořadatel jsem byl vystaven velmi nemilé povinnosti - obcházet účastníky plesu a přesvědčovat je, aby šli domů. Žádnou radost jsem z toho neměl, ale ve shodě s ředitelem školy jsem ani já neviděl jinou variantu. Tma v prostoru šaten navíc výrazně protáhla dobu, která byla potřebná k odchodu, takže celková doba, po kterou se nedalo tančit, se protáhla až na dvě hodiny. Tuto dobu využili mnozí k dopíjení všeho možného alkoholu, takže po jedné hodině po půlnoci bylo možno potkat v sále i mimo něj více podnapilých než v předchozích letech. Představa, že bude vypnuto i nouzové osvětlení a tito lidé zůstanou ve tmě mezi stovkami skleněných předmětů, mi vůbec nedělala dobře.

Počáteční komplikaci, kdy odchod účastníků brzdily dlouhé fronty u šaten, vyřešili naštěstí hasiči svými přenosnými světly. Ani pak se však mnohým nechtělo opustit sál. Vzduchem létaly nejrůznější protesty, ze kterých jsem si nejlépe zapamatoval výtku jedné maturantky ročníku 2006: Vstup na ples si zaplatila a tím získala nárok na určitou porci zábavy; tu nyní nemůže realizovat, takže je krácena na svých spotřebitelských právech - požaduje obnovení plesu nebo finanční odškodnění.

Základní omyl této studentky byl pocit, že je na nějaké komerční akci, na které platí tržní principy. Asi si to většina studentů neuvědomuje, ale náš ples je akce charitní, při které jediný, kdo získá finanční prospěch, jsou současní studenti MGP. Akci zajišťují téměř výhradně kantoři - během vlastního plesu nám vydatně pomáhá taky kolem pěti rodičů našich studentů (v bufetu, jako pořadatelé, nově dokonce v roli hasičské hlídky). Všichni organizátoři i pořadatelé konají vše bez jakéhokoli nároku na finanční odměnu, ačkoli se často jedná o časově i skutkově náročnou práci, kterou by jen málokdo chtěl jen tak ve svém volném čase provádět. Organizační martýrium, kterým si prošly kolegyně Piškytlová, Tomečková a Heraltová nikdo nevidí, ale bez těchto desítek hodin práce by nebylo možné ples na tradičně vysoké úrovni uskutečnit. Tržní principy neplatí plně ani pro kapelu či taneční oddíly, které zpříjemňují náš ples tancem i hudbou, aniž by měli jakkoliv přehnané finanční nároky. A nakonec ani já, který jsem s hadrem likvidoval zvratky mé studentky X.Y. (trefila se zrovna na místo, kterým procházely davy lidí), jsem za svou pořadatelskou činnost nedostal ani korunu a ani by mě to nenapadlo žádat. Co by člověk pro vás studenty neudělal, i když to není vždy zrovna "čistá práce". Prostě jsem si doma umyl boty, vysprchoval se a vše z oné X.Y. šlo tam, kam patřilo od počátku. Všichni totiž bereme ples tak, že jde o příležitost, jak zvýšit příjmy o.p.s. GYPRI, která veškeré své peníze vynakládá pro studenty (ať už formou dopravného, odměňováním úspěšných řešitelů olympiád, nebo příspěvkem při pořádání lyžařského kurzu...). Ostatně o tom, kam jdou vybrané peníze, se můžete snadno dočíst ve výročních zprávách nadace.

Proto bych prosil, abyste propříště brali ples jako charitativní akci, uspořádanou kantory a rodiči pro studenty. Opravdu se nejedná o akci, kde byste si zaplatili za to, že vás budou kantoři obskakovat a kde se budete bavit až do rána, přičemž v opačném případě jsou kantoři povinni vracet vstupné. A pokud si něco takového letos někdo myslel, každý kantor mu bezpochyby milerád přenechá celou onu nulovou částku, kterou si touto akcí vydělal.

Diskuze k článku

XY - [18:28 10.03.2010]

Máte pravdu. Uznávám chybu, jsem člověk a ne pes! Nemyslel jsem to doslova, pouze s hyperbolou!(nadsázkou)

Nt - ach jo, XY [23:37 13.02.2010]

Konečně jsem se dostal k reakci na Tvůj komentář z minulého měsíce, ačkoli jsem dlouho uvažoval, zda to má vůbec smysl. Ta čísla (nikoli "ty čísla") měla být analogií na Tvá unáhlená zobecňování. Nezabrala, nevadí.
Nebudu řešit, nakolik by student mohl poznat, kdy mají "od Mohaplů psi" měkké a kdy tvrdé i/y, spíše mě zaráží, v čem si ti psi vysloužili Tvé srovnávání. Copak o nich někdo tvrdí, že je nikdo nemá rád? Myslím, že kdyby útočili na lidi a nikdo je neměl rád, neměli by ani přátele na FB - leda by je ti psi sami aktivně vyhledávali. Proč to tedy srovnáváš? Netvrdím, že ti, kteří mi nabídli ono "FB-přátelství", mě milují. Ale pochybuji, že bych jim lezl krkem. O tom, zda Ty jsi mezi nimi, docela pochybuji. Buď je to lež, nebo je lží to, když ses onehdá označil jako "student čtvrtého ročníku, kterého neučíte". Mezi mými "přáteli" na FB totiž žádný takový student není (leda bys ten čtvrtý ročník studoval na jiné škole). Nicméně tahle lež docela koresponduje s úrovní Tvého vyjadřování i argumentace.
Nadále si stojím za tím, že pokud někoho nemám rád, budu se mu snažit vyhnout a nikoli se k němu cpát do volitelných předmětů. Dovedu si však představit, že ve výjimečných případech se u některých cílevědomých otrlých studentů jdoucích tvrdošíjně dejme tomu za vidinou studia medicíny může stát, že dají přednost intenzivnějšímu studiu s kantorem, kterého nemají rádi, před klidem u kantora, který je na studium VŠ je tak dobře nepřipraví. Tvrdím však, že tyto případy jsou výrazně menšinové.
Za ten měsíc se stalo hned několik událostí, o kterých bych se v této souvislosti mohl rozepsat, ale je pod mou úroveň prokazovat, kolik současných či bývalých studentů mě má rádo. Prostě tady jsou a že Ty o nich nevíš, to je spíš pro dobro věci. Tvá žlučovitost mě neuráží, ale už mě nebaví. Přeji Ti, aby Tě mělo rádo alespoň tolik lidí, kolik má rádo mne. Minimálně "ta, jejíž jméno se zde nesmí ojevit", u ní by sis to zasloužil :-)

XY - reakce [19:31 19.01.2010]

To s tím prvním odstavcem jsem nepobral, bo nevím jak ty čísla souvisí s mým komentářem, ale nic nového zřejmě. 1) Co se týče facebooku, tak tam si lidé přidají i od mohaplů psi, aby měli víc přátel! Samozřejmě jsem nemyslel doslova NIKDO nemá rád, ale že spíš méně než více lidí, no vlastně tak max.3.Mimochodem taky mě máte v přátelích. 2)jj se setkáme a pokecáme. 3)taky si dopisuju se studenty, někdy i nepřátelsky a koncept zatím nemám. 4)Neřekl jsem, že vás nenávidí! A nešli třeba do toho semináře proto, že je biologie baví a chtěli by ji dále studovat? A proč asi z toho nematurovali? 5)nevím co je přesně masochismus ale asi to bude něco kolem masa, takže odpovídám ANO. A chcou vás proto, že je velmi kvalitně připravíte na další studium. Nic proti ostatním biologům ;) A proti vašemu vyučování jsem neřekl křivého slova!!!

Nt - re: XY [21:30 18.01.2010]

Empatický moudrý student sáhl do osudí se stovkami čísel a vytáhl čísla 7 a 9. Vida, v osudí jsou pouze lichá čísla! Dedukce Moudrého studenta byla tak skvělá, že se všechna sudá čísla v osudí zastyděla.
Než se půjdu rozplakat nad tím, že mě nikdo nemá rád, dovolím si použít něco, co moudří studenti samozřejmě nepotřebují a nebudou potřebovat; zkusím uvést nějaké argumenty.
1) Na FB mám mezi přáteli se třemi výjimkami pouze studenty, kteří o to sami požádali. Valná většina z mých "přátel" jsou bývalí studenti - ty bys oslovil s nabídkou "přátelství" někoho, koho nemáš rád?
2) Dvakrát ročně se setkávám s bývalými studenty, za pět let se jich už vystřídala pěkná řádka. Ve Tvých očích se jedná zřejmě o sklerotické podlézače, kteří úplně zapomněli, jak mne nesnáší, ale to je názor proti naprosto jinému názoru mne i dalších účastníků.
3) Zrovna si přátelsky dopisuji se studentem, který ode mne sice před pěti lety dostal čtyřku, ale věděl, za co ji má a podle současné komunikace vůbec nezapadá do Tvého konceptu.
4) Studenti ze třídy tohoto studenta si zvolili do čtvrťáku biologii v počtu 30 lidí. Nemuseli mě v maturitním ročníku vůbec mít, měli mě téměř všichni, ačkoli zdaleka ne všichni z Bi maturovali. Typický projev třídy, která nenávidí svého biologa, že???
5) Současní třeťáci mne tak nenávidí, až se mi nadpoloviční většina z nich přihlásila do semináře. Když se na výletě dozvěděli, že by je v semináři mohl mít někdo jiný než já, žádali třídní, aby tomu zabránila. Totální masochismus, že???
Nemám náladu argumentovat dále a dále, každopádně o Tvém postoji není pochyb, já jej respektuji a souhlasím s tím, že se svým názorem nejsi zdaleka osamocen. Ostatně já jsem placen za to, že učím, nikoli za to, že jsem oblíben. Podle toho se chovám, a asi proto mám o mnoho více maturantů než někteří o mnoho oblíbenější kolegové. C'est la vie.

XY - [18:53 18.01.2010]

Klidně si zarámujte, co chcete, na to máte právo, stejně tak si příště uschovejte ty pozvracené boty, až vám je na plese zas někdo pobleje. Za organizaci plesu vám patří velký dík, ale já narážel spíš na tu špínu na internetu, už jenom proto, že je to studentka, kdyby to byl nějaký chapec neřeknu ani půl slova!!! Jo a pak se nedivte, že vás nemá NIKDO rád, ikdyž se někteří tváří že jo, ale to jsou podlézači, kteří vás stejně pomluví, kde mohou.

Nt - zcela chápu [23:34 14.01.2010]

Ahoj XY, narážíš zajisté na to, že dotyčná loni slíbila, že v rámci určité lítosti a studu pomůže letos z organizací plesu, ale nyní po roce za mnou přišla, že takový "trest" odmítá a že se raději chce na plese bavit. Ano, je mi to docela jasné. O své dobré vůli jdu zdarma vypomoci pořadatelsky na ples, kde bez našeho zavinění vypadne proud. Tam jsem peskován za onen výpadek, podnapilí studenti po mě požadují zpět vstupné, načež mě má studentka pozvrací, protože to přehnala s alkoholem a nenapadlo ji jít včas na vzduch. Já se o tom zmíním ve svém článku (dle mého názoru anonymně, ale nechce se mi hádat), a ve škole jsem se s onou dívkou domluvím, že bude dobré, pokud si vyzkouší příští rok vypomoci s plesem.
Zdá se, že každý empatický moudrý student má jasno v tom, že jsem tímto já ten neempatický trapný uzurpátor, který nedopřeje XY bavit se na plese, zatímco ona je citlivá, milá duše, která se může pozvracet kdy a kde chce, je to její svaté právo. Mé právo je uklidit po ní a empaticky mlčet. Och, Tvá moudrost stoupá do takových výšin, že si Tvou kritiku možná vytisknu a nechám zarámovat!
A jestli budeš na plese, udělej si mezi lidmi průzkum, pro kolik z nich je ples v maturitním ročníku poslední. Nebo alespoň zkus najít někoho, kdo někoho takového zná. Ten ples je druhý, nikoli poslední. Možností dalších návštěv plesu ještě budete mít mnoho, pokud se nebudete chovat tak, že kantory, kteří vám jej zdarma organizují, totálně znechutíte. V mém případě se vám to právě podařilo!

XY - empatie [21:40 14.01.2010]

Chce to trochu vcítění(empatie) do role studenta a nenutit někoho do pořadatelské služby na gymplácký ples jenom proto, že v loňském roce se mu něco přihodilo a pak ještě(řekl bych dost trapně) dát na své stránky pod iniciály jméno té osoby včetně třídy(to si domyslí i průměrně inteligentní ovca). Berte to tak, že je to poslední ples a chce se bavit a vy nemáte právo někoho do něčeho nutit!!! S pozdravem X.Y.

Nt - re: JR [16:17 13.03.2009]

Máš krásné fotky, třeba Ti pomohou si vzpomenout... Nakonec vlastně díky Tobě jsem sháněl ten hadr, který se pak při té nemilé události ke konci tak hodil! Překvapilo mě, jaký jsi měl respekt před těmi příslušníky policie :-)

JR - tak různě [21:14 11.03.2009]

Zdravím, taky jsem se druhý den dozvěděl, že jsem dělal docela ostudu.... a přitom jsem si myslel, že si vše dobře pamatuju ;) no, ale za poslední dva roky je to asi druhá událost, kterou jsem si opravdu užil a jsem moc rád, že me v sobotu ráno přesvědčil kamarád, abych si koupil jeho lístek. No a na závěr, pokud se ještě k některým čtenářům nedostaly mé fotky, tak jsou zde.

M.V. - [23:06 10.03.2009]

A já tam nebyl,sakra:(...snad příští rok.

Saša - pro Martina [22:46 10.03.2009]

Příště bys mi Martin mohl dát včas vědět, než vyhodíš proud, ať si vemu věci z šatny:-P

Martin - Zábava [21:10 10.03.2009]

No je sice pravda, že kvůli výpadku elektrickému proudu neprobíhal ples standardně dále, ale to nemohli pořadatelé žádným způsobem ovlivnit. Bylo mi to na jednu stranu líto, ale nedalo se nic dělat. A co se týče zábavy, já rozhodně spokojený byl... už kvůli "výkonu" zmiňované slečny a další spousty kamarádů, kteří se postarali o velice kvalitní a uvolněnou atmosféru. Nakonec k žádnému úrazu ani výtržnosti nedošlo (pokud vím) i přesto, že pikantností byl dostatek.

Nt - Díky [20:37 10.03.2009]

Ahoj Sašo, jsem toho názoru, že šlo o problém oné slečny. Ty se nemáš zač omlouvat, naopak Ti děkuji, že ses ji snažil dostat na vzduch. Jasně že by evakuaci bylo lepší zahájit o pár minutek dříve, ale to je druhotný problém. Primární problém je ten, že pijí i ti, kteří to neumí a neznají míru. Ples MGP není vhodnou tréninkovou možností.

Saša - spokojenost [20:23 10.03.2009]

Já jsem s plesem celkově spokojený, ani já ani mojí kamarádi taky neviděli jinou možnost, jak by se to mohlo řešit, tudíž jsme se shodli na tom, že organizátoři udělali to, co bylo zapotřebí...Každopadně vám všem, organizátorům, patří mé díky, za skvělou, byť zkracenou akci a snad příští rok.
P.S.: omlouvám se za ty zašpiněné boty, možná jsem měl tu slečnu vyvést ven o něco rychlejí, leč nebylo to v mých silách...

Připoj komentářTato diskuze je moderovaná. Komentáře obsahující vulgarizmy budou vymazány.
Jméno:
Nadpis: